در  طراحی سایت و طراحی پرتال این سایت ها که در اصطلاح به CMS ) Content Management System ) مشهورند، وب سایت هایی از نوع  سایت های دینامیک یا پرتال ها هستند که توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای برای مصارف خاص ایجاد می شوند.

تمام خصوصیات مربوط به  سایت های دینامیک در مورد سایتهای CMS صدق می کند.

از مزایای این سیستم ها نسبت به سایر  سایت های دینامیک می توان به آماده و جامع بودن اشاره کرد، به طوری که اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از سه روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.

طراحی سایت های CMS در  طراحی سایت و طراحی پرتال به مانند طراحی یک خط تولید است و طراح سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، رنکینگ موتور های جستجو و سایر موارد موثر می کند.


در  طراحی سایت و طراحی پرتال یک وب سایت شامل تعداد زیادی فایل است،که در تعداد مشخصی پرونده، مرتب شده اند،مانند مرتب کردن فایلها در کامپیوتر شخصی. صفحه اصلی یک سایت معمولا" default.htmlیا index.html یا index.htm نام دارد. در  طراحی سایت و طراحی پرتال وقتی که یک آدرس وب را در مرور گر تایپ می کنید (مثلا" www.npco.net)، برنامه مرورگر به سراغ اکانت میزبانی می رود که این آدرس به آن اشاره می کند، و به دنبال یکی از این فایل های اصلی می گردد. اگر فایل یا صفحه ی مورد نظر را در آن وب سایت پیدا کند، این فایل( یا صفحه) را در مرور گر شما نمایش خواهد داد.

طراحی سایت