تجزیه و تحلیل منبع خبر،ناقل خبر،روزنامه نگار و خبرنگار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.زیرا فقط از طریق بررسی و تحلیل منبع خبر می توان به نیات سیاسی،اجتماعی و فرهنگی تهیه کننده خبر پی برد.

     گاهی با طرح قبلی و از پیش تهیه شده توسط منبع خبر و خبرنگار،یک حادثه مبهم به عنوان تهدید تعریف می شود.و در مورد این حادثه مبهم خبرهای متناقضی نیز به مرور منتشر می گردد.

     در مرحله دوم دولتمردان و حاکمان به آن حادثه مبهم که منبع خبر و خبرنگار به عنوان تهدید ،خبررسانی کرده،حمله می کنند.و این خبر مبهم را مبتی بر نیات سیاسی و فرهنگی خود ،بطور تلویحی تایید و یا تکذیب نمی کنند.

      سپس رسانه ها بعنوان تعریف کنندگان ثانویه ،آن حادثه مبهم را،نه به عنوان حادثه بلکه به عنوان تهدیدی جدی گسترده و بزرگ می نمایند .و به مرور هراس عمده در جامعه گسترش یافته و زمینه لازم روانی در مورد اجرای طرحهای مورد نظر در جامعه عمومیت می یابد .

      در واقع این هراس مصنوعی سبب واکنشهای اغراق آمیز و بزرگ شده،نسبت به حادثه ای مبهم در جامعه می گردد ، که منابع و رسانه ها با قصد عمدی در مبالغه آمیز کردن حادثه نقش اصلی را اجرا می نمایند .

     بنا براین،مفهوم خبر ارتباط مستقیمی با شناخت تهیه کننده خبر،نحوه انعکاس خبر،خود خبر ، مخاطبان و گستردگی ابعاد خبر دارد. همچنین برای شناخت دقیق خبر نیاز است که مختصات،ویژگی ها و ارزشهای خبر که بصورت مشروح در ادامه ذکر شده مورد نظر قرارگیرند.

منبع: http://www.daneshco.ir/index.php/news/par/n14/1565-n15