جاوا اسکریپت (به انگلیسی: JavaScript) زبان برنامه نویسی اسکریپت مبتی بر اشیاء است که توسط NetScape تولید شده‌است. این زبان، یک زبان شی‌گرا است که بر اساس استاندارد ECMA-262 Edition 3 نوشته شده‌است. علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوا اسکریت با زبان جاوا ارتباطی ندارد، اگر چه ساختار این زبان به سی پلاس پلاس(++C) و جاوا شباهت دارد که این امر برای یادگیری آسان در نظر گرفته شده‌است. از همینرو دستورهای متداول مانند iffor,try..catch ,while و… در این زبان هم یافت می‌گردند. این زبان می‌تواند هم به صورت ساخت یافته و هم به صورت شی گرا مورد استفاده قرار گیرد. در این زبان اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا به اشیاء خالی ساخته می‌شوند، بر خلاف جاوا. بعد از ساخته شدن یک شی به روش فوق، این شی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای برای ساخته شدن اشیاء مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
به علت این قابلیت زبان جاوااسکریپت برای ساختن نمونه از سیستم مناسب است. کاربرد گسترده این زبان در طراحی سایت و ساخت صفحات و اپلیکیشن های اینترنتی است و به کمک این زبان می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و آنها را تغییر داد. به همین علت برای پویا نمایی در سمت کاربر از این زبان استفاده می‌شود. امروز می خواهیم به پیش برویم و ببینیم که چرا جاوا اسکریپت بهترین زبان برای طراحی سایت و وب اپلیکیشن است.

۱. یادگیری Javascript آسان است

در سال های گذشته جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان دست و پا چلفتی همراه با پنجره های باز شو (popups) و مسائل مربوط به ناسازگاری مرورگر شناخته می شد.

 

در دهه گذشته جاوا اسکریپت به طور چشمگیری تغییر کرد. حال جاوا اسکریپت به راحتی قابل استفاده است به این خاطر که بسیار زبان انعطاف پذیر شده است و به طور گسترده ای در سراسر مرورگرهای رایج استاندارد قابل اجراست و مفیدتر از همیشه ظاهر شده است!

از آنجایی که جاوا اسکریپت یک زبان کامپایل نیست، چیزهایی مانند مدیریت حافظه یک نگرانی بزرگ شناخته نمی شوند. نیازی به نگرانی درمورد بارگزاری و تخلیه محتوا، کامپایل یا تعیین نوع متغیر نیست. زیرا بسیاری از وظایف سنگین توسط مرورگر انجام می شود. Cody Academy یکی از منابع عالی برای یادگیری جاوا اسکریپت است که به صورت رایگان در یک محیط تعاملی جاوا اسکریپت را می آموزید.

۲. ویرایش جاوا اسکریپت آسان است

به راحتی می توانید کار با جاوا اسکریپت را شروع کنید چرا که شما لازم نیست خیلی کار انجام دهید. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی اسکریپت نویسی است، بنابریان کدی که نوشته می شود نیازی به کامپایل شدن ندارد پس تمام چیزی که لازم دارید نوشتن آنها در ویرایشگر مانند نوت پد یا هر ویرایشگر دیگر است. با انتخاب یک ویرایشگر خوب قادر خواهید بود کدها را بدون داشتن یک برنامه سنگین مثل Adobe Dreamweaver بصورت حرفه ای ویرایش کنید و در مدتی کوتاه یک وب اپلیکیشن درست کنید.

۳. جاوا اسکریپت یک زبان نمونه سازی است

در یک زبان نمونه سازی است و در آن هر شی نمونه ای از یک کلاس است. این بدان معناست که اشیاء را می توان تعریف کرد و با توجه به اهداف خاص توسعه داد، بجای اینکه هر کلاس را بطور جداگانه برای یک هدف خاص تعریف کنیم. این ویژگی باعث می شود درها برای توسعه سریع و انعطاف پذیر باز شود.

۴. ابزارهای بسیاری در دسترس است

جاوا اسکرپیت توسط مرورگر ترجمه می شود و در بیشتر مواقع مرورگر به اندازی کافی این قدرت یا آزادی را به کاربرانش می دهد تا کدهای جاوا اسکریپت در حال اجرا در سایت را مشاهده و در صورت نیاز تغییر دهد. فشردن کلید F12 در بیشتر مرورگرهای مدرن باعث می شود پنجره ای که به آن کنسول می گویند در مرورگر باز شود تا بطور مستقیم با جاوا اسکریپت کار کنید. علاوه بر این بسیاری از توسعه دهنگان و طراحان سایت با استعداد ابزار های رایگان در اختیار عموم می گذارند که بتوانند به راحتی با جاوا اسکریپت کار کنند.

Firebug و Web Developer از ابزارهای معروف طراحی سایت و کار با جاوا اسکریپت هستند. هیچ طراح سایت و دولوپر وب نباید بدون این ابزارها باشد 🙂

فایرباگ شامل یک کنسول، مشاهده DOM، ابزاری برای زمان بارگزاری صفحات و خیلی ویژگی های دیگر است. ابزاری فوق العاده که در آن به تست جاوا اسکریپت بدون نیاز به ذخیره، آپلود، نسخه یا هر چیز دیگر می پردازیم که باعث می شود در زمان صرفه جویی شود.

Web Developer در واقع یک جبعه ابزار برای طراح سایت و توسعه دهنگان وب است. که می توان فایل های CSS را به صورت realtime در صفحه نمایش مشاهده کنیم. در حالی که این بطور خاص یک ابزار برای جاوا اسکریپت نیست، اما به احتمال زیاد ویژگی هایی را در هنگام کار با جاوا اسکریپت به شما می دهد.

۵. اشکال زدایی ( debug ) جاوا اسکریپت آسان است

با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید کدهای جاوا اسکریپت خود را اشکال زدایی کنید و خطا های موجود در سایت را تعمیر و رفع کنید. هیچ خطایی از زیر چشمان شما رد نمی شود. می توانید نقاط شکست یا breakpoint در کد خود قرار دهید تا کد را با استفاده از روش های سنتی اشکال زدایی یا debug کنید، یا به راحتی با استفاده از واحد تست که در بخش Console قرار داده شده است خطاها را نمایش دهد. این موضوع به نگهداری و پشتیبانی سایت کمک بسزایی می کند.

۶. جاوا اسکریپ قابلیت طراحی شی گرا را دارد

در حالی که جاوا اسکریپت اولین زبانی نیست که به زبانی با پشتیبانی از O.O.P یا Object Oriented Programming معرفی می شود. اما کاملا از اصول طراحی شی گرا پشتیبانی می کند.

با استفاده از جاوا اسکریپت به راحتی می توانید اشیاء را ایجاد و از الگوهای خاص طراحی OOP استفاده کنید. بر خلاف زبان های ساخت یافته، با این حال جاوا اسکریپت شما را مجبور می کند از OPPاستفاده کنید، که این موضوع می تواند به نفع پروژه های کوچکتر نیز باشد.

۷. جاوا اسکریپت به راحتی قابل توسعه است (jQuery, Angular, Prototype, Dojo)

جاوا اسکریپت به تنهایی یک زبان سریع و قدرتمند برای طراحی سایت و وب اپلیکیشن است. این باعث می شود چیزهای بسیار پیچیده را در پشت صحنه انجام دهد یا ظاهر صفحات سایت را بطور باورنکردنی تغییر دهد. با این حال برخی از این دستکاری ها برای طراحی و ساخت دشوار است که نیاز به حجم زیادی کد و زمان زیاد برای توسعه دارد. برای این منظور توسعه دهنگان و برنامه نویسان وب چندین کتابخانه بسیار عالی نوشته اند که تنها با چند خط ظاهر صفحات سایت را می توانید تغییر دهید.

۸. آژاکس AJAX

برای مدت زمان طولانی وب سایت به یک محل بسیار ایستا تبدیل شده بود. شاید حداکثر چیزی که در آن زمان وجود داشت انیمیشن های GIF و به دنبال آن فلش بوده است. با این حال در بیشتر قسمت ها اگر چیزی نیاز به تغییر داشت کل صفحه باید از اول بارگذاری می شد. بارگذاری یک صفحه هرگز از نظر زیبایی یا مدیریت داده ها خوشایند نبوده است. پس جامعه وب با آغوشی باز ازXMLHttpRequest در مرورگرها استقبال کرد.

(AJAX (Asynchronous JavaScript and XML – از توانایی XMLHttpRequest ساخته شد که قادر است در خواستی برای اطلاعات به سرور بفرستد بدون اینکه از صفحه خارج شود. امروزه این عمل را با تکنولوژی هایی مثل AJAX و AngularJS در کل صفحات وب می توانید احساس کنید. حتما در بعضی وب سایت ها دیده اید که وقتی منتظر هستید به شما اطلاعاتی نمایش دهد اشکالی را به شما نشان می دهد که یعنی منتظر باشید تا اطلاعات از سرور خوانده شود به این خاطر است که در سایت از AJAX استفاده شده است.

۹. جاوا اسکریپت مناسب برای طراحی سایت است

جاوا اسکرپیت شاید در آغاز بسیار مبتدی به نظر می رسید اما با گذشت سال ها دامنه و محدوده برنامه های آن رشد کرده است. به طور کامل توسط مرورگر های مدرن پشتیبانی می شود و به خوبی با CSSو HTML و AJAX یکپارچه عمل می کند.  نگاهی به محبوبیت های رو به رشد جاوا اسکرپیت در مقایسه با دیگر زبان های محبوب.

۱۰. نود جی اس Node.js

شاید مهمترین چیزی که جاوا اسکرپیت را محدود می کند این است که تنها در front-end کار می کند. فقط همین! برای دستکاری صفحات سایت ، ایجاد واسط کاربری یا UI دسترسی و دستکاری داده ها از سرور از طریق AJAX است، اما به منظور واکشی داده ها هنوز از فن آوری های دیگری مانند PHP و یا Net. استفاده می کنند. با Node.js انقلابی در این زمینه پدیدار شد که به سرعت در حال رشد است. Node.js بر روی موتور جاوا اسکریپت Google Chrome که با نام V8 شناخته شده پیاده سازی شده است. یکی از این مزیت های اصلی نود asynchronous است.

 

به طور خلاصه جاوا اسکریپت به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان ایده آل برای طراحی سایت و وب اپلیکیشن است. آینده وب روشن است …

منبع: سایت Hiwebdesign