کلاکینگ یکی از روش هایی است که برخی برای سئو و بهینه سازی سایت از آن استفاده می کنند ولی باید بدانید از روش های مخرب سئو و بهینه سازی سایت محسوب می شود.

نقش کلاکینگ در سئو و بهینه سازی سایت

معمولا کلاکینگ به عنوان یک Black Hat یا عمل غیر اخلاقی سئو معرفی می شود. کلاکینگ شامل فریب خزنده های موتورهای جستجو به وسیله ی هدایت آن ها به پیج هایی که دامنه آن ها در تحلیل خزنده ها قابل مشاهده نیست می باشد. معمولا این سایت های کاذب با کلمات کلیدی و محتوای غنی پر شده اند و بهینه سازهای موتورهای جستجو برای افزایش نتایج رتبه بندی صفحات وب طراحی شده اند. با این حال ، از آن جا که کلاکینگ یک روش مصنوعی برای بالا بردن رتبه بندی است ، بیشتر موتورهای جستجو بر عملکرد کلاکینگ اخم دارند و وب سایت هایی را که از کلاکینگ برای بازاریابی موتورهای جستجو استفاده می کنند ، جریمه می کنند.

زمانیکه یک وب سایت از این روش در صفحات خود استفاده می کند مانع از این می شود که موتور های جستجو همان محتویاتی را ببینند که کاربر آن را می بینند. و اگر موتور جستجو نتواند این وظیفه را بدرستی انجام دهد اعتماد بازدید کنندگان خود را از دست خواهد داد بنابراین در صورتی که موتور های جستجو متوجه شوند شما از چنین روش هایی یا همان Page Cloaking در صفحات وب سایت خود استفاده کرده اید ممکن است وب سایت شما را از لیست خود حذف کنند. بنابراین هیچگاه به استفاده از چنین روش هایی فکر نکنید چون ممکن است همه زحمات شما را یک شبه بر باد دهد.

به خطر افتادن سئو و بهینه سازی سایت با کلاکینگ

با ایران تبلیغ در صدر بدرخشید

کلاکینگ به چه منظورهایی انجام می پذیرد 

Page Cloaking فنی است که با استفاده از آن صفحات وب را می توان به روش های متفاوت نمایش داد. از این فن معمولاً به دو دلیل استفاده می شود :

  1. صاحبان وب سایت ها سورس کد صفحاتشان را برای موتور های جستجو بهینه سازی می کنند تا بتوانند در بین رقبا رتبه بهتری کسب کنند ولی آنها نمی خواهند رقبا از این کد ها با خبر شوند و شیوه آنها را استفاده کنند به همین دلیل از Page Cloaking استفاده می کنند تا از دسترسی رقبا به رمز و راز کار خود مانع شوند.

  2. بعضی طراحان وب سایت متن هایی در صفحات خود قرار می دهند که سبب بهبود رتبه آن صفحات در نتایج جستجو می شوند و ترافیک بیشتری به سایت آنها روانه خواهد کرد ولی این متون لزوماً برای خواننده آن صفحات جالب نیستند بنابراین از این روش استفاده می کنند تا مانع از دیده شدن بعضی از محتویات یک صفحه توسط بازدید کنندگان شوند در حالیکه موتور های جستجو این نتایج را می بینند.

پنالتی کلاکینگ

پنالتی کلاکینگ گوگل به دو شکل ظاهر می‌شود :

۱ – تاثیرگذاری جزئی که طی آن فقط بخشی از سایت جریمه می‌شود

۲ – تاثیرگذاری کلی و وسیع که در آن کل سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد

پرداخت جریمه کلاکینگ برای بازگشت به سئو و بهینه سازی سایت خودتان

وقتی از استانداردهای گوگل تبعیت نمی‌کنید و قوانین جدید یا قدیمی گوگل را زیرپا می‌گذارید گوگل شما را جریمه می‌کند. پنالتی محصول همین بی‌توجهی به آپدیت‌های متوالی الگوریتم‌های این موتور جستجو می‌باشد. البته گوگل خودش راه نجاتی را در اختیار کاربر قرار داده است :

۱ – از طریق کنسول گوگل مسیر Crawl > Fetch as Google را طی کنید. در این بخش می‌توانید صفحه یا صفحاتی که توسط گوگل جریمه شده‌اند را مشاهده کنید. این صفحات صفحات Fetch نام دارند.

۲ – در مرحله بعد نوبت به مقایسه می‌رسد. ابتدا باید محتوا اصیل سایت را با صفحات Fetch که مشاهده کرده مقایسه و سپس تفاوت‌های موجود را ثبت کنید.

۳ – هر تفاوتی که بین دو نوع محتوا وجود دارد باید اصلاح و یکسان‌سازی شود.

۴ – تک تک ریدایرکت‌های سایت باید چک شوند و ری‌دایرکت‌هایی که :

  • کاربر را به نقطه ناخواسته و دور از انتظار هدایت می‌کنند
  • تنها کاربرانی که از یک منبع مشخص به سایت سر می‌زنند را به صفحه هدف هدایت می‌کنند

۵ – نهایتا از طریق صفحه Reconsideration Requests درخواست بازبینی پنالتی کلاکینگ را به گوگل ارسال کنید.

 

کلاکینگ یکی از روش های جلب توجه موتورهای جستجوگر است که اصلا روش مناسبی محسوب نمی شود زیرا همانطور که گفته شد شدیدا سئو و بهینه سازی سایت شما را به خطر می اندازد. به شما پیشنهاد میکنیم از روش های درست و مناسب که برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت مورد استفاده قرار می گیرد استفاده کنید و روش های مضر را کنار بگذارید.

منبع