روش‌های طراحی فروشگاه اینترنتی

افزایش ضریب دسترسی به اینترنت به عنوان رسانه‌ای قوی در برقراری ارتباط میان افراد و همچنین در دسترس بودن بانک بزرگی از اطلاعات گوناگون، بسیاری از عادت‌های قدیمی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

روش‌های طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی، یکی از روش‌های جدیدی است که شکل فروش کالا را از شکل سنتی آن خارج کرده است.

در هنگام تصمیم‌گیری برای ایجاد یک سایت فروشگاهی، انتخاب روش و ابزار مناسب برای فرآیندهای رفتار، تعامل و عکس‌العمل، طرح گرافیکی و سیستم فنی فروشگاه اینترنتی، نقشی اساسی در موفقیت فروشگاه ایفا می‌کنند.

در ادامه انواع روش‌های موجود برای طراحی سایت فروشگاهی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استفاده از نرم‌افزارهای رایگان یا تجاری آماده

یکی از روش‌های موجود برای طراحی سایت فروشگاهی، استفاده از سیستم‌های آماده برای این منظور است. علاوه بر نرم‌افزارهای رایگان و تجاری بین‌المللی مانند ووکامرس، پرستاشاپ ومجنتو، نرم‌افزارهای رایگان و تجاری متعددی توسط شرکت‌های ایرانی آماده و در دسترس هستند.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

نرم‌افزارها و سرویس‌های رایگان طراحی سایت فروشگاهی

سرویس‌های «طراحی رایگان فروشگاه اینترنتی» در دید نخست جذاب هستند. با این حال با گذشت زمان و مشاهده‌ی نتایج به دست آمده، ممکن است نظر مصرف‌کننده با آنچه در ابتدا تصور می‌نموده، تفاوت چشم‌گیری داشته باشد.

در حال حاضر رقابت بسیار سنگینی میان فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب سهم بازار از مخاطبان آنلاین وجود دارد. برای پیروز شدن در این رقابت سنگین، نصب یک اسکریپت آماده‌ی رایگان یا استفاده از سرویس‌های رایگان و آماده فروشگاه اینترنتی، قطعا هیچ تفاوت و ارزش افزوده‌ای در بعد فنی ایجاد نخواهد کرد. هزاران فروشگاه اینترنتی ناموفق دیگر قبلا به همین شیوه ایجاد شده‌اند.

برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی و جذب مخاطب و مشتری، نکته‌ی نخست، ایجاد «اعتماد»، «ارزش» و «تفاوت» است. این ارزش و تفاوت سبب می‌شود مشتریان فروشگاه شما را به سایر فروشگاه‌ها ترجیح دهند.

برای مثال یک سایت فروشگاهی در زیردامنه‌ی یک سایت رایگان یا یک سایت فروشگاهی با قالب آماده و کلیشه‌ای در سیستم ووکامرس و یا یک سایت فروشگاهی با امکاناتی تکراری و قابل مشاهده در ده‌ها و صدها سایت دیگر نه تنها مشتری را به خود جذب نخواهد کرد، بلکه سبب وازدگی نیز خواهد شد.

در هنگام استفاده از نرم‌افزارهای رایگان، ایجاد قالب سفارشی، طراحی ساختار و فرآیندها، جذب اعتماد مخاطب با روش‌های روانشناسی و تجربی و همچنین توجه به اصول تجربه کاربری از پیش‌نیازهای مهم برای موفقیت است. به این منظور می‌بایست پس از مشاوره و بررسی روش‌های موجود، از متخصصین خبره برای پیاده‌سازی کمک گرفت.

نرم‌افزارها و سرویس‌های تجاری طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاهی با کمک سیستم‌های از پیش آماده تجاری در مقایسه با سیستم‌های رایگان می‌تواند مزایا و معایبی در پی داشته باشته. یک نرم‌افزار تجاری اغلب با پشتیبانی قوی‌تر و به‌روزرسانی‌های مداوم تلاش می‌کند مشتریان خود را راضی نگه دارد.

با این حال نرم‌افزارهای فروشگاهی که برای فروش خود سیاست قیمت اندک و پشتیبانی ضعیف را انتخاب کرده‌اند در بیشتر موارد حتی کیفیتی به اندازه‌ی فروشگاه‌های رایگان و شناخته شده مانند ووکامرس، مجنتو و پرستاشاپ را نیز دارا نیستند.

استفاده از سیستم‌های تجاری بدون توجه به اصول طراحی ساختارها، فرآیندها و طراحی گرافیکی و بازاریابی و تبلیغات اینترنتی و بازاریابی سنتی نیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

در هنگام استفاده از سرویس‌های تجاری، استفاده از خدمات متخصصین طراحی فروشگاه اینترنتی برای انجام تغییرات، به‌روزرسانی و رفع اشکال‌های احتمالی ضروری است.

طراحی و برنامه‌نویسی اختصاصی فروشگاه اینترنتی

علاوه بر روش‌های فوق، طراحی و برنامه‌نویسی سفارشی فروشگاه اینترنتی روش دیگری است که می‌تواند در هنگام طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به کار گرفته شود. در این روش، ابتدا نیازهای موجود بررسی و تحلیل می‌شوند. سپس بر اساس این تحلیل، فرآیند برنامه‌نویسی فروشگاه آغاز می‌گردد.

طراحی سایت سفارشی فروشگاه اینترنتی

این گزینه نیازمند صرف زمان بیشتر و هزینه‌ای بالاتر از گزینه‌ی قبلی است. زیرا تمامی عملکردهای فروشگاه دقیقا مطابق نیازهای موجود پیاده‌سازی خواهند شد.

طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای با php درهنگامی که فروشگاهی در ابعاد متوسط و بزرگ با کاربران زیاد مورد نیاز باشد یا در هنگامی که امکانات مورد نیاز برای فروشگاه در قالب سیستم‌ها و سرویس‌های آماده قابل اجرا نباشد، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌رود.

انتخاب روش طراحی فروشگاه با php در مقابل روش استفاده از نرم‌افزارهای آماده، به تجربه و دانش فنی نرم‌افزار نیازمند است.

داشتن پیش‌زمینه‌ی ذهنی در هنگام اتخاذ این تصمیم می‌تواند خسارت‌های سنگین مالی به دنبال داشته باشد. در بسیاری از موارد ممکن است برنامه‌نویسی سفارشی فروشگاه گزینه‌ای نامناسب و در برخی موارد، عدم برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی، انتخابی نادرست هستند.

چگونه می‌توان بهترین روش طراحی سایت فروشگاهی را انتخاب کرد؟

برای انتخاب صحیح از میان گزینه‌های موجود نخستین گام داشتن برنامه‌ی دقیق برای ساختار فروشگاه، اجناسی که بنا است در فروشگاه فروخته شوند، برنامه‌ریزی برای کانال توزیع در فروشگاه اینترنتی، شکل تامین کالا، شکل نگهداری و انبارش کالا، شیوه‌ی جذب مشتری، شیوه‌ی تعامل با مشتریان و نکات دیگر که اسکلت زیربنای هر فروشگاه را تشکیل می‌دهند است.

روکا

پس از طرح‌ریزی برای این موارد، مشاوره با متخصصین طراحی فروشگاه اینترنتی، راه حل نهایی است.

به دلیل تنوع بسیار زیاد روش‌ها و ابزارهای آماده فروشگاهی و همچنین اثر پررنگ و حیاتی تخصص و تجربه در برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی، احتمال اشتباه در تصمیم‌گیری اولیه کم نیست.

به طور ویژه در هنگامی که برنامه‌نویسی اختصاصی فروشگاه اینترنتی، گزینه‌ای مناسب است، انتخاب افراد یا گروهی که بتوانند به خوبی نیازهای موجود را تحلیل کنند، سیستم را طراحی کنند و با کیفیت و امنیت لازم بتوانند آن را پیاده‌سازی کنند نیازمند مشاوره و بررسی زیاد است.