بهترین ابزار برای طراحی وب در سال 95
طراحی وب در حال تغییره و مرز بین طراح بودن و توسعه دهنده بودن هر روز داره بیشتر محو میشه، تا روزی برسه که دیگه مرز دقیق و مشخصی نداشته باشن و نشه وظایفشونو از هم تفکیک کرد. مثلا دیگه ساخت مدل های استاتیک داره روز بروز بیشتر فراموش میشه و معمولا سرمایه گذارها و مشتری ها ترجیح میدن مدل واقعی دینامیک رو ببینن. مشتری بخاطر ظاهر طراحی و اینجور چیزها و توسعه دهنده هم بخاطر کدنویسی که بعدا در طول پروژه لازم میشه. برای همین امروز تصمیم گرفتم ابزار طراحی سایت رو براتون معرفی کنم. یکسری ابزار برای طراحی سایت بوجود اومده که همکاری بین شرکا رو تسهیل می کنه تا بتونن با کمک هم یه سایت استثنایی طراحی کنن.


چه صاحب سایت باشید یا کسی که دنبال یه راهی برای ساخت مدل و نمونست تا ایده هاشو با طراحش پیاده کنه، یا اگه طراح سایتی باشید که دنبال یه راه برای طراحی سایت های بهتر میگرده، در هر حال این ابزار به کارتون میاد و کارتونو راحت تر میکنه.
تو وب پره از ابزاری که تیم های طراحی میتونن ازش استفاده کنن این ابزار ها کمک می کنن هم طراحی های خاص تری داشته باشین و هم قضیه رو از زوایای دیگه هم ببینید و طرز فکرتونو درباره طراحی تغییر میده.

  • Pixate

پیکسیت فرایند ساخت برنامه های گوشی و طراحی سایت های موبایل-اول رو آسون تر می کنه، اون هم بدون اینکه بخواهید حتی یک کد بنویسید. 
میتونید از کامپیوتر به iOS یا گوشی اندرویدتون وصل بشید و طراحی هاتونو انجام بدید. اینجوری میتونید از پشت همون صفحه کامپیوتر می تونید ببینید طراحی هاتون تو صفحه گوشی چه شکلی میشن. خوبیش اینه که پیکسیت رایگانه و جزء برنامه های گوگله.
دمو هایی که با پیکسیت ساخته میشن کاملا واقعین و تضمینی مشتری هاتون میتونن ایده ای که تو ذهنتون بوده رو تو دنیای واقعی ببینن.

  • Affinity

افینیتی محصول شرکت Serif زده رو دست فتوشاپ. فتوشاپ فقط تا 32 هزار درصد زوم می کنه، اما با افینیتی می تونید عکساتونو تا یک میلیون درصد زوم کنید. این ویژگی به درد کارهای هنری دقیق میخوره، چون می تونید باهاش حسابی نزدیک برید. یه ویژگی خاص دیگش اینه که تا 8 هزار مرحله میتونید undo کنید و عقب برگردید.
یه کار خوبی که افینیتی کرده اینه که همه این ویژگی های جدید رو با همون ظاهری که برامون آشناست طراحی کرده و چیزای حواس پرت کنشو مخفی کرده. تعجبی هم نداره اگه بگم این برنامه، پارسال بهترین برنامه مک شناخته شده بود. انگار فتوشاپ هم یه رقیب قابل پیدا کرده.
متاسفانه این برنامه رایگان نیست، و یکم برای ما ایرانی ها دردسر میشه.

  • Avocode

با آووکادو میشه خیلی راحت یه پل بین طراح ها و توسعه دهنده ها زد. می تونید طراحی هایی که تو فتوشاپ انجام دادید یا اسکچ هاتونو تو آووکادو باز کنید بدون اینکه عناصر و لایه هاش دست بخوره. پس اگه از اون دسته توسعه دهنده های front-end هستید که دنبال یه راه آسون میگردن تا کارشونو بریزن سر کدنویس های back-end، این برنامه به کارتون میاد. 
طبیعت این برنامه طوریه که باهاش میتونید کارتونو یه جای مرکزی بذارید و همه با هم روش کار کنید و دیگه لازم نیست هر بار برای کارتون دنبال آخرین نسخه ای که همکاراتون اصلاحش کردن بگردید. این هم بگم که آووکادو هم تو ویندوز کار می کنه و هم تو لینوکس و iOS. 
این برنامه یه نسخه 14 روزه رایگان داره و بعد از اون باید برنامه رو بخرید.

  • Antetype

این یه برنامه جدیده که میشه باهاش رابط کاربری های واکنش گرا طراحی کرد، هم برای سایت و هم برای برنامه ها. باهاش می تونید مدل های خیلی دقیقی بسازید. با این برنامه میتونید با تیمتون دقیقا رو چیزی که دارید میسازید کار کنید، اما نمیتونه جای توسعه دهنده هارو بگیره و اصلا همچین قصدی هم نداشته. 
انتتایپ یه منبع ویجت هم در اختیارتون میذاره که میتونید خیلی راحت برای طراحی مدل هاتون ازش استفاده کنید. علاوه بر اون یه منبع از دستگاه های مختلف و طراحی های OS هم براتون فراهم می کنه که بتونید باهاش کارتونو شروع کنید. تو سایتش یه بخش انجمن مانندی هم هست که میتونید با بقیه کاربرهای انتتایپ در ارتباط باشید و برنامه هایی که لازم دارید رو از به هم معرفی کنید یا کیت هاتونو رد و بدل کنید.
این برنامه یه دوره رایگان ۳۰ روزه داره و بعد از اون باید برنامه رو بخرید.

  • Sketch

اسکچ از ۷ سال پیش که ساخته شد تا الآن میلیون ها فالوئر گرفته. سرعت پیشرفتش واقعا تحسین برانگیزه. مثلا تو آخرین ورژن اسکچ یک سری ابزار جدید برای گرید یا شطرنجی کردن و یه سری نمادها یا سیمبل های جدید معرفی شده به اضافه اینکه سیستم بارگذاری کار (export) هم ارتقا یافته. 
اسکچ تو برنامش از منطق CSS استفاده کرده و برای همین هم خیلی راحتتر میتونید طراحی هایی که باهاش انجام دادید رو به CSS منتقل کنید. یه ویژگی به درد بخور دیگش برش یا قطعه بندی خودکارشه که سرعت طراحی/توسعه رو خیلی بالا میبره، و دیگه لازم نیست دستی برش بدید طوری که با هر کلیک میتونید یه برش 0.5x, 1x, 2x و 3x با انواع و اقسام فرمت ها (PNG, JPG, TIFF) درست کنید.
این هم مثل برنامه قبلی بعد از 30 روز باید خریداری کنید.

  • Atomic

اتومیک هم یه ابزار طراحی سایته که میتونید باهاش تو مرورگرتون، چه تو کامپیوتر و چه تو مک طراحی کنید و تو دستگاه های مختلف -حتی تو ساعت های اپل- به اشتراک بذارید. جون میده برای اینکه مدل هاتونو باهاش به مشتری ها و سهامدارا نشون بدید یا مثلا برای توسعه دهندتون یه نمونه از چیزی که میخواهید ساخته بشه رو بفرستید.
کارهایی که قبلا تو فتوشاپ یا اسکچ روشون کار کردید هم میتونید با اتومیک باز کنید. و بعد هم قبل از اینکه کاراتونو با مشتری یا تیمتون به اشتراک بذارید، میتونید یه سری عناصر تعاملی هم بهش اضافه کنید. اتومیک قابلیت های خوبی برای کارهای گروهی داره، مثلا میتونید خیلی سریع و بی دردسر کارتونو جمع کنید و با خود برنامه برای طراح یا مشتری بفرستید تا تأیید کنن. منتها این برنامه هم رایگان نیست.

  • IXPin

این برنامه یه ابزار طراحی یک مرحله ایه. یعنی از مرحله برنامه ریزی تا بازخورد گرفتن از مشتری و حتی فراتر از اون رو انجام میده. از رسم خط و خطوط ساده (وایرفریم) گرفته تا مدل های صد در صد تعاملی، همه با IXPin قابل انجامن.
با این ابزار هم میتونید روی طراحی های خودتون کار کنید و هم میتونید از نمونه های پیش ساخته خود برنامه استفاده کنید. علاوه بر این یه منبع از عناصر مختلف هم در اختیارتون قرار میده و میتونید ویژگی هایی که خیلی محبوبن و زیاد استفاده میشن رو تو طراحیتون استفاده کنید. مثلا جهت یاب های کشویی متحرک که تو سایت های موبایلی پرطرفدارن، یا فهرست های مخفی شونده و چرخ و فلکی متحرک. حتی میتونید با IXPin یه منوی ساده بسازید و ایده هایی که خودتون تو ذهنتون دارید رو بهش اضافه کنید تا یه فهرست کاملا منحصر به فرد با خلاقیت خودتون داشته باشید.
از نظر هزینه هم باید بگم که رایگان نیست.

  • Macaw

یه ابزار کدنویسی هوشمند طراحی وب برای کسایی که کد نویسی بلد نیستن. با مِکا میتونید خیلی سریع و راحت طراحی های ساده، پروتوتایپ یا حتی طراحی های پیشرفته تر رو انجام بدید. ظاهر مِکا شبیه فتوشاپه و اگه بلد باشید با گل سرسبد برنامه های ویرایش تصویر کار کنید، حتما از کار کردن با مکا خوشتون میاد. 
همینطور که شما دارید کارتونو انجام میدید، مکا هم پایه های HTML و CSS های کارتونو تو پس زمینه میسازه. کدهایی که این برنامه مینویسه واقعا دقیق و معنی دارن. هرچند شاید به خوبیه توسعه دهنده های درگ و دراپ وردپرس نرسه، اما بهتون یه رابط کاربری مناسب ارائه میده تا بتونید بدون استفاده از قالب های وردپرس، طراحی سایت مورد نظرتونو توش نمایش بدید.
با مکا میتونید طراحی های کاملا واکنش گرا بسازید و طرح هاتونو تو دستگاه های مختلف نمایش بدید و ببینید تو هر دستگاهی چطور دیده میشه.

  • Marvel

مارول یه ابزار طراحی بدون کده که عکس ها و اسکچ هارو به مدل های تعاملی تبدیل می کنه طوری که هم مثل برنامه ها و سایت های واقعی میشن. میتونید برای عوض شدن عکس ها و اسلاید ها برنامه زمانبندی هم بذارید تا خودکار عوض بشن و بعد هم طراحی هاتونو تو دستگاه های مختلف و حتی ساعت های اپل ببینید.
اولی که برنامه مارول رو باز می کنید ازتون میخواد با دراپ باکستون وارد بشید تا برنامه بتونه فایل هایی که برای کارتون لازم دارید رو از دراپ باکس بگیره. بدیش همینجاست که مجبورید اگه اکانت dropbox ندارید یکی بسازید، وگرنه نمی تونید از مارول استفاده کنید.
قیمت های مارول متنوعه و ورژن رایگانش هم موجوده.

  • Webflow

ابزار وب فلو با رویکرد ساده ای مدل ها و طراحی هارو انجام میده به این صورت که ابزار طراحی رو کنار زده و به جاش یه کلکسیون از عناصر درگ و دراپ ارائه داده. در مجموع میشه گفت مشابه وردپرسه. در واقع وب فلو یه ابزار طراحی سایت و میزبانی و بخشی از سیستم مدیریت محتوا با همه (مثل وردپرس) که میتونید برای ساخت مدلهاتون ازش بهره ببرید.
به خصوص اگه وردپرس شده تنها ابزار کارتون یا همیشه فقط از وردپرس استفاده کردید، وب فلو به کارتون میاد و میتونید صفحات وب تعاملی و قالب هاتونو با این ابزار درگ و دراپ ساده طراحی کنید. به جز این، میتونید حتی طراحی هاتونو با دست برای وردپرس بازسازی کنید.
قیمت این ابزار هم مثل مارول، از رایگان شروع میشه.

  • Frontify

فرانتیفای یه نرم افزار تر و تمیزه که طراح ها میتونن باهاش برای پروژه هاشون راهنما درست کنن یا برندسازی انجام بدن. تو حوزه های مختلفی میشه با این ابزار کار کرد. برای همین اگه میخواید همه تیمتون هماهنگ با هم روی یک پروژه واحد کار کنن، میتونه ابزار ایده آلی باشه. من که میگم ارزش یه بار امتحان رو داره.
فرانتیفای علاوه بر اینکه یه ابزار برندسازیه، یه ابزار مدل سازی هم داره که اسمشو Workspace گذاشته و باهاش تیمتون میتونن طراحی هاشونو به اشتراک بذارن، درباره طراحی هم نظر بدن، تغییراتی که دیگران رو طرحشون دادن رو تأیید کنن یا باهاش کاراهاشونو آنلاین ارائه بدن. با فرانتیفای میتونید، خیلی راحت و شیک، فونت ها، رنگ ها و هرچیز دیگه ای رو برای کارهاتون به جا جمع کنید تا بعدا ازشون استفاده کنید. 
این ابزار هم از رایگان داره تا ورژن های خریدنی.

  • Origami

اریگامی رو تیم فیسبوک ساختن و خودشون هم برای ساخت خیلی از محصولات شناخته شدشون مثل اینستگرام،  Rooms، Groups و Slingshot ازش استفاده کردن.
اریگامی رایگان ارائه شده، احتمالا فیسبوک میخواد ازش برای یه تجارت جدید استفاده کنه. اما متأسفانه در حال حاضر فقط برای iOS قابل استفادست. ایده پشت اریگامی این بوده که بشه باهاش مدل ساخت و کدهاشو برای مهندس ها فرستاد.

  • PowerMockup

این ابزار یه add-on برای پاورپوینته که باهاش پاورپوینت به یه ابزار طراحی سایت تبدیل میشه و احتمالا برای ارائه سخنرانی و همکاری با مشتری هایی که زیاد فنی نیستن چیز مناسبی باشه.
بیشتر از 800 رابط کاربری داره که هر کدومشون از از روی اشکال پاورپوینت ساخته شدن. میتونید خیلی راحت این عنصر ها رو فقط بکشید تو صفحه و رها کنید (درگ و دراپ). پاور ماکاپ به درد این میخوره که مدل هاتونو تو پلت فرم های رایجی که همه استفاده می کنن و بهشون اعتماد دارن، ارائد بدید. 
این ابزار رایگان نیست اما میتونید برای امتحان یه مدتی ازش رایگان استفاده کنید.

  • Invision

اینویژن یه ابزار طراحی قویه که برای اینکه با مشتری هاتون کار کنید حرف نداره. میتونید باهاش خیلی سریع و آسون طرح های تعاملی بسازید و با مشتری یا تیمتون به اشتراک بذارید.معنی لغوی اینویژن به معنی گفتگو هست و روش اشتراک گذاری مدل ها با اینویژن میتونه خیلی رو مشتری تأثیر بذاره نسبت به وقتی که بخواهید یه PDF یا اسکرین شات از کار بفرستید.
میتونید تو خود برنامه درباره مدل هاتون با مشتری بحث کنید و با تیمتون رو مدل های همدیگه نظر بدید، یا برای کارهای خودتون حاشیه و تفسیر بنویسید. فرقی هم نمی کنه که عضو تیم باشید، رهبر طراحی، سرمایه گذار یا مشتری باشید.
این ابزار برای یک پروژه رایگانه.

  • Wire Flow

با این ابزار می تونید خیلی سریع تو گوشی خودتون کارهاتونو اسکچ بزنید. وقتی به کارهای متنوعی که میشه با وایرفلو انجام داد فکر کنید متوجه میشید که برای طراحی وب هم به درد میخوره.
میتونید باهاش یه رابط کاربری جدید رو امتحان کنید، یا تو جلسه ای که با یه مشتری دارید همونجا طرح های مد نظر رو تو گوشیتون اسکچ بزنید یا خیلی کارهای دیگه. وایرفلو فقط تو اندروید کار می کنه. هرچند که کد نویسی نمیخواد و طرح هارو بدون کد توش وارد می کنید اما طوریه که بازهم میتونید متوجه بشید برای عملی کردن طرحتون چه کدهایی باید استفاده کنید.  نذارید این قضیه کد نداشتن باعث بشه بیخیالش بشید، آخه واقعا برنامه خوبیه. ضمنا رایگان هم هست.

یه ابزار طراحی سایت خوب باید کمکتون کنه تا طرحتونو زودتر آماده کنید و بتونید با مشتری و تیمتون به اشتراک بذاریدش و مشکلاتی که معمولا آدمو پشیمون می کنه رو از سر راه برداره. حالا این طرح میخواد یه اسکچ ساده باشه یا مدل کاربردی، فرقی نمیکنه.
ابزارهایی که براتون معرفی کردم روی همکاری و ارتباط با مشتری و اعضای تیم تأکید داشتن و خیلی راحت با چند تا کلیک امکان حاشیه نویسی و نظر دادن رو براتون فراهم کرده بودن.