یکی از مواردی که امروزه مورد توجه خیلی از سازمان ها قرار گرفته است طراحی اپلیکیشن موبایل برای معرفی خود به سایرین می باشد. ولی بسیاری از افراد سایت را به دلیل گستردگی حجم مطالبی که میتوان استفاده کرد بیشتر میپسندند. در این مطلب قصد داریم به برخی تفاوت های اساسی این دو مقوله اشاره کنیم.

در ابتدا باید یک توضیح مختصری از ماهیت اپلیکیشن و وب سایت خدمت شما ارائه کنیم. وب سایت به یک برنامه کاربردی گفته می شود که در اینترنت ارائه میشود و به انتشار یک خبر یا یک مطلب و یا ارائه توضیحات در مورد یک خدمت می پردازد. اما اپلیکیشن موبایل یک برنامه کاربردی گفته میشود که بر روی اسمارت فون ها نصب میشود و یک ماهیت فیزیکی بر روی اسمارت فون ایجاد میکند و ماهیت ابتدایی اپلیکیشن آفلاین بوده و حداقل امکانات رو میشه به صورت آفلاین مشاهده کرد.

اما اولین و شاید مهم ترین اختلاف اپلیکیشن و وب سایت برای یک سازمان رسالت این دو هستند. در حقیقت قرار نیست کاری که وب سایت برای ما انجام میدهد را اپلیکیشن به صورت تمام و کمال پیاده سازی کند. اگر چنین باشد داشتن اپلیکیشن کاری است بیهوده و صرف هزینه و وقت اضافی است. اما رسالت وب سایت در واقع ویترین کاری است که ما انجام میدهیم. یعنی هرآنچه که ما در سازمان انجام میدهیم را در وب سایت به صورت کامل میتوانیم ارائه دهیم و به عرصه نمایش بگذاریم اما اپلیکیشن به این صورت نیست. در اپلیکیشن باید سعی شود مخاطب را جذب کرد  و اطلاعات تکمیلی را حضوری ارائه داد. البته این مورد در مورد سازمان هایی صدق میکند که قصد افزایش فروش از طریق اپلیکیشن را دارند. در غیر این صورت تفاوت ها تغییر خواهد کرد.

فرض کنید شما سازمانی هستید که کارتان فروش مصالح ساختمانی است. مسلما آوردن همه مصالح در یک اپلیکیشن و توضیح کامل آن حجم اپلیکیشن را بالا میبرد و باعث نارضایتی کاربر میشود. اما میشود برای معرفی یک توضیح مختصر و کاربر پسند در اپلیکیشن ارائه داد و مجبور کرد مخاطب رو که با شما تماس بگیرد.

تفاوت دوم همان بحث ماهیت فیزیکی و مجازی است که بین سایت و اپلیکیشن وجود دارد. در سایت کاربر آنچه که در محیط نت وجود دارد را میتواند مشاهده کند و از آن استفاده کند ولی در مورد اپلیکیشن باید یک فایل بر روی سیستم بارگزاری شود تا بتواند آن را مشاهده کند. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم لازم به ذکر است که ما در سایت حتما نیاز به اینترنت داریم و نمیشود بدون نت مطلبی را مشاهده کرد ولی در مورد اپلیکیشن همین که یک فایل بر روی سیستم باید بارگزاری شود این یعنی میتوان همراه فایل اطلاعاتی را به صورت آفلاین به سیستم داد که فرد به صروت آفلاین نیز به برخی مطالب دسترسی خواهد داشت.

تفاوت بعدی در سایز دستگاهی است که قرار است یک اپلیکیشن یا سایت را باز کند. در مورد سایت هدف یک دستگاه پی سی حداقل ۱۵ اینچی است و طراحی سایت بر این پایه طراحی میشود. البته بماند که امروزه سایت ها ریسپانسیو طراحی میشود ولی طراحی بر اساس یک پی سی است. اما در طراحی یک اپلیکیشن هدف اجرا شدن بر روی همه نوع سایز از ۳ اینچ تا ۱۰ اینچ مد نظر و طراحی به نحوی که در مثلا یک دستگاه ۳ اینچی اون طرح مورد نظر را نشان دهد. این تفاوت در طراحی باعث تفاوت در طراحی و قرار دادن المان ها میشود. در یک سایت میتوان جدول را به صورت کامل نشان داد ولی ممکن است همان جدول رو مجبور باشیم برای قرار دادن در اپلیکیشن گرافیکش رو عوض کنیم.

جز این موارد اختلافات دیگری نیز وجود دارد مثل زبان برنامه نویسی و … که این موارد شاید خیلی مورد استفاده همه نباشد.

منیع: سایت همسانه