نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی را در این مطلب برای شما بیان می کنیم تا با تسلط و دانش بیشتری به این کار بپردازید و کیفیت کارتان بهبود پیدا کند.طراحی سایت فروشگاهی یکی از انواع طراحی سایت است که طرفداران و همچنین کاربرد بسیار زیادی دارد. در این مطلب به نکات مربوط به این نوع از طراحی سایت می پردازیم.

همه ی ما تجربه ی حضور در یک فروشگاه آنلاین را داشته ایم. سایتی که قابلیت خرید و فروش اینترنتی را برای ما فراهم می کند و می توانیم تمام پروسه ی یک خرید را در آن تجربه کنیم. بعد از آن که شما یک کالا را در گوگل جستجو کردید و وارد یک فروشگاه آنلاین شدید، با دیدن و مطالعه ی تصاویر و توضیحات مربوط به آن کالا در صورت تمایل به بخش خرید و سپس پرداخت و … خواهید رفت. یک فروشگاه آنلاین باید نکات و موارد زیادی را به صورت با کیفیت دارا باشد تا کاربر مجاب به خرید کردن شود. صفحات فرود، Call To Action ها و … همه مواردی هستند که بر این امر تاثیر دارند. در ادامه نکاتی برای بهبود این شرایط و موارد بیان خواهیم کرد.

اجازه دهید که مشتریانتان آن گونه که می خواهند به جستجو بپردازند. فیلترها و روش های دقیق کردن جستجو را برای آن ها فراهم کنید تا با کیفیت بهتری به جستجو بپردازند و این کار برایشان ساده تر باشد. این مورد را با توجه به نوع کالا باید مشخص کنید، به عنوان مثال برای لباس می توانید فیلتر های اندازه، جنس و قیمت را بگذارید.
به کاربران در هر صفحه اجازه دهید که فیلترهای انتخابی را تغییر دهند. به عنوان مثال اگر یک کاربر لباس های “بزرگ” را انتخاب کرده است شاید در لحظه تصمیم بگیرد که لباس های با اندازه متوسط را هم ببیند. به  جای این که کاربر را مجبور به استفاده از کلید بازگشت (Back) کنید، این امکان را برای او قرار دهید تا در همان صفحه بتواند فیلترهای از قبل انتخاب شده را تغییر دهد.
نوار جستجو را در دسترس کاربران قرار دهید. وقتی که کاربر وارد یک صفحه شود و چیزی که می خواسته را پیدا نکند، و یا کارش با محتوای آن صفحه تمام شده باشد، بیشترین احتمالی که وجود دارد آن است که به جستجو بپردازد. پس برای حفظ رضایت و نگه داشتن کاربران در سایت همواره نوار جستجو را در دسترس آن ها قرار دهید.
اجناس تمام شده را از سایت خود حذف نکنید! برای یک طراحی سایت فروشگاهی بهتر است که شما هیچگاه صفحه ی مربوط به هیچ کدام از اجناس را پاک نکنید. اگر موجودی انبارتان برای یک جنس به پایان رسید، برای کاربران مشخص کنید که آن را موجود ندارید اما هرگز صفحه ی مربوط به آن را پاک نکنید چرا که کاربران اصلا از خطاهای 404 و لینک های خراب و اشتباه خوششان نمی آید و مسئله بر شخصیت کلی سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
تصاویر با کیفیت بسیار مهم هستند! در تجارت الکترونیک اغلب امکان لمس کردن و یا دیدن کالا از نزدیک وجود ندارد و اینجاست که اهمیت تصاویر چند برابر می شود. کاربران با دیدن تصاویر از انواع و زوایای مختلف یک کالا آن را انتخاب می کنند پس هرچه کیفیت تصاویر بالاتر و جذابیت آن ها بیشتر باشد، امکان جذب کاربران بیشتر خواهد بود.
سبد خرید را در دید و دسترس کاربر قرار دهید. اول باید این را بدانید که کاربران اصلا دلشان نمی خواهد که با انتخاب یک کالا مستقیم به صفحه ی پرداخت منتقل شوند. سبد خرید (کالاهای انتخاب شده توسط کاربر) را در دسترس آن ها قرار دهید تا بتوانند کالاهای خود و همچنین هزینه و قیمت آن ها را ببینند. حضور سبد خرید در صفحه به اندازه ی نوار جستجو مهم است!
کاربران را به خوبی هدایت کنید و این امکان را به آن ها بدهید تا بتوانند تمام قسمت های سایت شما را ببینند. این مورد به خصوص برای سایت های بزرگ اهمیت بیشتری دارد. سایت های بزرگ تر با توجه به اینکه تعداد اجناس بیشتری دارند، مراجعین بیشتری را هم خواهند داشت و همین امر کار را برای آن ها سخت خواهد کرد. قرار دادن منوهای مناسب، نمایش مطالب و اجناس مشابه و … از کارهایی است که می توانید برای ناوبری و هدایت کاربران به شکلی مناسب استفاده کنید. همچنین بهتر است محصولات را به صورت دسته بندی شده در بخش های مناسب قرار دهید تا علاوه بر ساده دیده شدن، ساده هم پیدا شوند و کاربران به چالش کشیده نشوند.
هزینه ی حمل و نقل و ارسال را در انتها ارائه نکنید! بسیاری از کاربران برایشان مهم است که چه مقدار برای حمل و نقل و ارسال کالا باید بپردازند. می توانید این هزینه را برای هر محصول در صفجه ی خودش نمایش دهید و ذکر کنید تا کاربران را با کلافگی تا لحظه ی پرداخت منتظر نگذارید!
تمام جزئیات سایت را پیکسل به پیکسل بررسی کنید! همیشه از خودتان بپرسید چرا؟!! این تنها سوالیست که هنگام طراحی یک سایت فروشگاهی لازم دارید به آن پاسخ دهید! هرکدام از اجزاء سایت را که خواستید تغییر دهید دلیل آن تغییر را برای خودتان مشخص کنید. هرکدام را هم که نخواستید تغییر دهید، دلیل عدم تغییر و حفظ آن را برای خود مشخص کنید.
سئوی سایت را در نظر بگیرید! با دقت ببینید که از تگ های H1 و H2 در کجا استفاده می کنید. تگ های H1 باید شامل کلمات کلیدی اصلی باشند تا صفحه را به درستی به موتورهای جستجو معرفی کنند و همچنین تگ های H2 به بعد نیز خوانایی و کارایی صفحه برای کاربران را افزایش می دهند. یادتان باشد که بدون سئو اصلی ترین منبع جذب کاربران یعنی موتورهای جستجو مانند گوگل را از دست خواهید داد…
برای سایتتان شخصیت بسازید! هرچقدر هم که کارتان را با کیفیت انجام دهید، سئو را رعایت کنید و راهبری و هدایت کاربران را به خوبی انجام دهید باز هم اگر سایتتان شخصیت خودش را نداشته باشد به دل کاربر نمی نشیند! باید یک نشان و احساس از خودتان در ذهن کاربران و جامعه بسازید. ظاهر خاص، کاربری جدید و خاص، نحوه ی ارائه ی اجناس منحصر به فرد و … از جمله مواردیست که می تواند به سایت شما و برند شما شخصیت بدهد.
شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید! امکان به اشتراک گذاری سایت و هر صفحه از سایتتان را ایجاد کنید. البته باید مواظب باشید که آیکون های مربوط به شبکه های اجتماعی، محتوای صفحه ی شما را تحت تاثیر قرار ندهند و همچنین از طرفی آیکون ها آنقدر کوچک و یا مخفی نباشند که از دید خارج شوند و کارایی نداشته باشند!
پیش نمایش مناسبی از محصولات برای کاربران تهیه کنید. کاربران ممکن است بخواهند که محصولات یک دسته به سرعت ببینند و از میان آن ها مواردی که خواستند را انتخاب کنند. نمایش کالاها و اجناس را به صورتی طراحی کنید که کاربر برای کسب اطلاعات اولیه و به دست آوردن یک دید کلی نیازی به باز کردن صفحه نداشته باشد!
خبرنامه ایجاد کنید و کاربران را به ثبت نام در آن تشویق کنید. برای تشویق کاربران به ثبت نام در خبرنامه می توانید از سیاست های مختلف استفاده کنید اما این کار را حتما انجام دهید چرا که با این اقدام می توانید کاربران را برای دیدن محصولات جدید به سایت بکشانید و آن ها را از کارهای جدیدتان مطلع کنید. داشتن یک لیست قوی از ایمیل ها برای شما مهم است.
صفحه را تمیز و واضح نگه دارید! محصولات جدید و مهم را به صورت اسلاید و یا در قالب محصولات مشابه،پیشنهادات ویژه و … به کاربران معرفی کنید. محصولات را با توضیحات کامل و به صورت جذاب به کاربران معرفی کنید تا بلکه تمایل آن ها به محصولات دیگر شما نیز ایجاد شود.
آنقدر خوب و با کیفیت به کاربرانتان خدمات دهید تا به وجد بیایند و بابت شگفت انگیز بودن سایتتان از شما تشکر کنند! همچنین امکان بیان نظرات به صورت عمومی و خصوصی را برای کاربران فراهم کنید تا بتوانند احساسی که از سایتتان گرفته اند را بیان کنند.
تغییرات محصول را به طور مستقیم به کاربر نمایش دهید. به عنوان مثال ممکن است که یک کاربر بخواهد پیراهنی را بخرد که چندین رنگ را دارا می باشد. اگر در آن صفحه رنگی را انتخاب کرد پیراهن با همان رنگ به اون نمایش داده شود و اگر رنگ را تغییر داد در همان صفحه رنگ تغییر کند تا نمایش و تجربه ی آسانی برای کاربر ایجاد شود.نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی
حواس کاربران را پرت نکنید! این مورد به ویژه در صفحات مربوط به پرداخت بسیار مهم است. هنگامی که کاربر را به صفحه ی پرداخت و یا تایید خرید منتقل کرده اید بگذارید تمرکزش را برروی کار اصلی بگذارد و با تبلیغات اضافه و پر تحرک تمرکزشان را به هم نزنید تا احساس راحتی و آرام را در سایت شما تجربه کنند.
امکان افزودن به سبد خرید را آسان و جذاب کنید. این یک قانون و قاعده ی ساده و در عین حال واضح است که هرچه دکمه (Call To Action) مربوط به افزودن کالا به سبد خرید جذاب تر باشد، امکان این که یک کاربر مشکوک را راضی به خرید کند بیشتر خواهد بود.
تماس با شما و پشتیبانی! هرچه کاربر راحت تر و بی دردسرتر بتواند با شما به عنوان مدیر سایت تماس برقرار کند، کیفیت سایت و احساسی که برای کاربر می سازید بهتر خواهد بود. اطلاعات تماس را در دید و دسترس کاربران قرار دهید تا بتوانند در هر لحظه که نیاز داشتند با شما تماس بگیرند و آرامش خاطر داشته باشند.
در پایان تاکید می کنیم که این یک لیست کامل درباره ی نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی نمی باشد اما با پیگیری و رعایت این نکات می توانید به موفقیت در طراحی یک سایت فروشگاهی دست یابید.