این مدل سیستم ها با زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه داده MySQL نوشته شده است. PHP یک زبان برنامه نویسی تحت وب است که برای ساخت یک سامانه اینترنتی از آن استفاده می شود. سیستم های مدیریت محتوا هم از این گونه زبان های برنامه نویسی کمک می گیرند و با در نظر گرفتن نیاز اکثر مخاطبین خود، سیستمی را طراحی می کنند که نیاز اکثر آنها را پاسخگو باشد. اما گاهی از اوقات ممکن است با اینکه بتوان با این گونه نرم افزارها سایت مورد نظر خود را راه اندازی کرد، اما برای افزایش بهره وری کار باید دست به کار شد و سیستم مورد نظر خود را از صفر برنامه نویسی کنیم. مثلا اگر قصد داشته باشیم یک سایت شبکه اجتماعی مثل فیسبوک را راه اندازی کنیم، درست است که شاید بتوان با وردپرس هم مثل آن را راه اندازی کرد، اما مطمئنة بهینه نیست و این جاست که باید با در نظر گرفتن همین کاربری، سیستمی را برنامه نویسی کرد که در نهایت سایت شبکه اجتماعی ما را بسازد. اینجاست که قضیه طراحی سایت کمی پیچیده می شود و شاید حتی از پس یک نفر هم بر نیاید. باید یک گروه روی این پروژه کار کنند و سایت مورد نظر را بسازند و پس از آن برای مدتی به صورت متوالی دنبال عیب های آن بگردند و آنها را برطرف کنند. به این نرم افزار سیستم اختصاصی سایت گفته می شود.


البته جهت اطلاع شما باید عرض کنم که برای هر کاری که فکرش را بکنید از قبل CMS یا سیستم مدیریت همان نوع سایت ساخته شده و شما با جستجوی همان نوع اسکریپت در اینترنت می توانید به انواع مختلف و رایگان آنها برسید. مثلا سیستم های مدیریت آموزش با LMS یکی دیگر از اسکریپت های رایگانی هستند که در محیط وب موجودند و بدون اینکه خواسته باشید زمان و هزینه خود را روی توسعه از صفر یک سیستیم بگذارید، بهتر است روی آنها کار کنید و برای نیاز خود سفارشی سازی شان کنید.
برای طراحی سیستم اختصاصی سایت باید از شرکت های طراحی سایت کمک بگیرید. البته همه نمی توانند هزینه های طراحی سایت اختصاصی را تحمل کنند. هر چند حتی ممکن است شرکت طراحی سایت مبادرت به برنامه نویسی از صفر سایت برای مشتری نکند! و از پروژه های قبلی که کار شده کمک بگیرد و برای مشتری های جدید هم از برنامه هایی که قبلا نوشته شده استفاده کند.
معمولا شرکت های بزرگ به سمت طراحی اختصاصی یک سایت می روند. مثلا آپارات را در نظر بگیرید که به عنوان یک بامانة اشتراک گذاری ویدیو سعی کرد سایتی را بسازد که تا حد بسیاری حداقل در وب فارسی نو باشد. هر چند حتی برای ساخت چنین سایت هایی از کارهایی که قبلا انجام شده الهام گرفته خواهد شد. در ضمن هزینه های سخت افرازی چنین سایت هایی هم کم نیست و باید روی سرورهای قدرتمندی باشند که با وجود بازدید بالا کم نیاورند و قدرت ارائه خدمات را هنوز داشته باشند.

منبع: طراحی وب سایت