فریمورک به عنوان یک قالب یا الگوی پیش ساخته است که بیشتر ویژگی‌های معمول و تکراری را مدیریت می‌کند.
فریمورک با هدف کمک به طراحان و توسعه دهندگان به منظور ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد برای پروژه‌هایشان تمرکز دارد و باعث می شود نیاز به بازنویسی بسیاری از کدهای تکراری که در بیشتر برنامه‌ها مورد نیاز هستند از بین برود. همچنین فریم ورک‌ها کمک می‌کنند سرعت توسعه افزایش یافته، امنیت بالا رود و همچنین باعث بهبود توسعه پذیری کدها می شود. بنابراین یک فریم ورک به برنامه نویسان کمک می‌کند کدهای کمتری بنویسند و در زمان کمتر به نتیجه بهتر برسند.

انواع فریمورک های برنامه نویسی

برنامه‌نویسان فارغ از زبان برنامه‌نویسی که با آن فعالیت می‌کنند با فریم ورک‌های برنامه‌نویسی نیز مواجهند. این فریم ورک‌ها مجموعه‌ای کدهای از پیش آماده، کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و قوانین توسعه‌ی نرم‌افزار هستند.
برای طراحی سایت با زبان php فریم ورک‌های گوناگونی وجود دارند. فریم ورک‌هایی مانند Symfony، CakePHP، Zend و Laravel از این دست هستند. این فریم‌ورک‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند بسیاری از کدهای تکراری که در بیشتر برنامه‌ها مورد نیاز هستند را بازنویسی نکنند.

مزایای استفاه از فریمورک

بالا رفتن سرعت انجام کار: با استفاده از فریم‌ورک‌ها بهره‌وری خودتان را بالا می‌برید و اشتباهات رایج را انجام نمی‌دهید.
نرمال سازی کد‌های استفاده شده: با استفاده از فریم‌ورک‌ها کد‌های خود را کاملا نرمال سازی می‌کنید و به صورت پیش فرض از کلاس‌ها و کد‌های معتبر استفاده می‌کنید، این کار باعث می‌شود که در پروژه‌های مختلف خود از کلاس‌های یکسانی استفاده کنید .
انجام کار‌های تیمی: با استفاده از فریم‌ورک‌ها کار‌های تیمی را بهتر می‌توانید انجام دهید.

معایب استفاه از فریمورک

نیاز به زمان: اغلب طراحان نیاز به مقداری زمان دارند تا نحوه کار با فریم‌ورک‌ها را یاد بگیرند.
راحتی بیشتر سودجویان: همیشه افرادی هستند که کاری جز کپی کردن طرح‌های دیگران بلد نیستند! شاید بد‌ترین عیب استفاده از فریم‌ورک‌ها این باشد که این دسته از افراد به نحوه طراحی شما آشنا می‌شوند و کپی زدن طرح‌های شما برای آن‌ها بسیار ساده و راحت می‌شود.
عدم آشنایی کامل با تمامی عناصر استفاده شده: با طراحی یک سایت از پایه شما می‌توانید درکی از طراحی وب پیدا کنید که به جرات می‌توان گفت در هیچ کتاب آموزشی نمی‌توانید آن را یاد بگیرید و هیچ کسی نیز نمی‌تواند برای شما آن را تشریح کند. وقتی فردی در مورد ساختار صفحه از شما سوالی می‌پرسد، به سادگی می‌توانید به سوالش پاسخ دهید چرا که شما با ساختار صفحه کاملا آشنایی دارید.
وقتی از فریم ورک‌ها استفاده می‌کنید، طبیعتا با مواردی از پیش تعیین شده روبرو می‌شوید که شاید بعضی از آن‌ها برای شما قابل درک نباشد و شما نیز به خود این زحمت را ندهید که به دنبال یادگیری آن بروید و فقط از آن در کار خود استفاده می‌کنید.
به ارث بردن باگ‌های دیگران: این روز‌ها هیچ کاری بدون نقص نیست، هیچ فریم ورکی بهترین نیست و هیچ طرحی بر‌ترین طرح نیست. اگر شما طرحی را از صفر کار کنید، مطمئنا در آن مشکلاتی وجود خواهد داشت. فرق آن با زمانی که شما از فریم‌ورک استفاده می‌کنید آن است که در مورد اول شما اشتباهات خودتان را باید پیدا و تصحیح کنید و با این کار دیگر آن را تکرار نخواهید کرد، اما در مورد دوم ممکن است اشتباهات دیگران را به ارث ببرید و مجبور باشید اشتباهاتی که شاید هیچ وقت مرتکب آن‌ها نمی‌شدید را تصحیح کنید!

آیا استفاده از فریم ورک در برنامه‌نویسی خوب است ؟

اگر بخواهیم پاسخی کلی به این سوال بدهیم، پاسخ مثبت خواهد بود. زیرا در اغلب موارد مزایای فریم ورک بر معایب آن ارجحیت دارد. به دلیل مزایای زیادی که استفاده از فریم ورک ها دارند از جمله کاهش زمان توسعه و افزایش قابلیت توسعه‌پذیری استفاده از آنها را توصیه می کنیم . همچنین در مورد فریم ورک‌های تحت سیستم‌عامل مانند دات نت و جاوا، نوشتن یک باره و اجرا روی چندین سیستم‌عامل از نظر اقتصادی بسیار پر اهمیت هستند.
به جز در مواردی خاص و برای کاربردهای ویژه، برنامه‌نویسی و طراحی سایت با فریم ورک گزینه‌ای هوشمندانه است.
اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی و انتخاب صحیح فریم ورک مناسب است که به دانش و تجربه‌ی زیادی نیازمند است.
البته بسیاری از توسعه دهندگان وب با تجربه، با استفاده از فریم ورک‌ها وبسایت را ایجاد می‌کنند. بسته به اینکه یک فرد یا یک تیم سایت را ایجاد می‌کند، آنها تصمیم می‌گیرند که از چه زبانی استفاده کنند، کدام الگو را برای اعمال طراحی کنند، نحوه نوشتن کد و بسیاری از جنبه‌های دیگر را در نظر می‌گیرند. بسته به تمام این عوامل، توسعه دهندگان تصمیم می‌گیرند آیا باید از فریم ورک استفاده کنند یا نه.